Z historie leteckých simulátorů

Flight Simulator FS1, rok 1979:

Dnes si nedůvěřivě prohlížím poznámky z oné doby a nevěřím skoro vlastním očím. Sami posuďte obrázek: rychloměr, výškoměr, číslicemi olej, PHM. Krajinu představovalo několik čtverečků nahoře na displeji, trojůhelníčky dávaly tušit, že tam někde zcela vzadu by mohly eventuelně být nějaké hory..

Přesto toto něco dávalo za kniplem pocit, že člověk odstartuje a může letět. A také přistát. O letových vlastnostech toho "něčeho" se hovořit nedalo, prostě nebyly. Letělo to dopředu, stoupalo, klesalo a také se to dokonce i v zatáčce naklánělo - a to bylo všechno. Motor neburácel, motor ani nevrčel. Motor připomínal hlasitě bručící lampové staré rádio Blaupunkt z první republiky - po přidání přípusti zvuk zesílil, opačně zeslábl.

Flight Simulator FS 1.2, rok 1980:

Přibylo palubních budíků, už to nebyly šestiúhelníky, ale opravdové kulaté přístroje, i když tedy - no, vidíte na obrázku sami. První náznak umělého horizontu, první náznak jakéhosi míchání barev. I když zatím jem modrá, červená, šedá. Čtverce krajiny jsou vyplněny zelenou, nebe je konečně modré. Lety pouze VFR, za vidu země.

Zvuk byl ještě stále jen dekorací, vůbec se to nepodobalo motoru.

Flight Simulator FS2, rok 1983:

Palubní deska se stala skutečnou palubkou, na níž byly umístěny přístroje. Ty už se nejen snažily napodobovat kulatost, ale skutečně již kulaté byly, i když programátoři stále ještě nevymysleli, jak udělat kruh "neschodovitý". Objevilo se funkční komunikační zařízení - NAV, COM, DME, ADF, podvozek, Flaps, dva přístroje VOR už uspokojovaly i náročnější pilozy, kteří mohli začít nacvičovat IFR lety, za nevidu. Na letištní ploše i ve vzduchu se objevilo malé, dosti kostrbaté letadélko Cessna, mohli jsme se na svůj stroj dívat za letu i zezadu.

Flight Simulator FS3, rok 1988:

Ten se příliš nelišil od předchozího FS2. Snad jen kvalitnější krajinou, která sice i nadále sestávala z plošných a neumělých polygonů, ale přibyly do ní nějaké mosty, budovy, modré pruhy (řeky), Eifellovka, a pak nějaká bílá kolečka různého průměru, která se při troše fantazie dala považovat za oblaka. Nahoře nad oknem simulátoru se poprvé objevilo Menu.

Flight Simulator FS4, rok 1989:

Totéž, co platí pro FS3. Palubní deska a letadla - žádná znatelná změna, jen trochu kvalitněji provedené kontury a detaily, propracovanější umělý horizont, přibyla radarová mapa země, začátek palubního počítače - tedy displeje, přesněji.

Flight Simulator FS5Y 5.1, rok 1993 - 1995:

Poprve se objevuje ortofoto palubní desky, povrch desky je jakoby v reálu, to se týká i provedení palubních budíků - jsou jako skutečné. Zejména se to ocenilo u obou VOR přístrojů, ručičky jsou skutečně vlasové, hodnoty se perfektně odečítají. Krajina, zejména města, se změnila na provedení jakoby 3D, ač ještě neuměle provedené. Ale už jsou to hezké a věrohodně vypadající kostky budov, ulice a náměstí jsou zřetelné, vyrostly mrakodrapy, VPD na letištích jsou už značeny a jsou "jako živé".

Nahoře nad oknem simulátoru se poprvé objevilo Menu (Option, Views, World, Sim, Nav/Com, Scenery). Zvuk motorů už byl hodně vylepšený. Letadla začínala mít vlastnosti reálných strojů.

Flight Simulator FS95Y 98 PARA, rok 1996 - 1997:

Zkvalitňují se letadla, palubní desky, přístroje, letové vlastnosti letounů, Menu, na palubkách přibyly spínače, ovládání, osvětlení, a krajina se stala hodně realistickou - i když ještě to samozřejmě není ono. Ale hory už jsou horami i s lesy na nich.

Flight Simulator FS2000, rok 1999, pak Flight Simulator 2002 Profesional, rok 2001:

S tímto simulátorem už byla radost létat. Grafika konečně na výši, letové vlastnosti výborné, takové čtyřmotorové dopravní Jumbo už začátečník třeba i po několika pokusech do vzduchu zvedl, ale pak už nevěděl, co s ním.  Hodně už se využívalo 3D kokpitu, přístroje na palubě i v tomto modu umožňovaly přesné čtení hodnot.

 

 

 

 

 

 

Flight Simulator 2004:

To byl dosti znatelný krok dopředu, jak v grafice, ovládání, vlastností strojů, krajiny - prostě nastoupil velmi kvalitní simulátor z řady Microsoftu. Snad jen jedno se mu vytýkalo - dosti značné hardwarové nároky. Byl to "žrout" výkonu. Na druhé straně, stačilo dát nižší Levely a jelo to bez škubání. Protože jsem sám v reálu byl pilotem, ocenil jsem u tohoto simulátoru (když se vše dobře seřídilo), let "v oleji". Zejména menší sportovní stroje a větroně dávaly pocit krásného a jemného "plavání", pohupovaly se jako na hladině jezera, kde jsou menší a dlouhé vlny po parníku projíždějícím někde opodál.

Největší změny zde doznala obloha. Podívejte se sami na obrázek večerního nebe..

Flight Simulator - FSX, říjen 2006:

K tomu není třeba nic dodávat. Mohl bych zde na deseti stranách vypočítávat různá vylepšení, ale nemá to smysl, vývoj jde stále dál, a údajně už se chystá další FS, ještě kvalitnější a zajímavější. Já osobně na FSX oceňuji především, že se podařilo odstranit obludné HW nároky na výkon PC. Metodou, o níž jsem četl, ale kterou neumím bohužel vysvětlit. Já mám dvoujádrový procesor 2,66 GHz, RAM 4GB, dosti rychlý HDD, a dvojitou grafickou kartu - dalo by se říci, trochu lepší PC. A když dám FSX na plné levely, až "nadoraz", jede to vše bez jediného zaškubnutí.

Na obrázku nahoře přistává hornokřídlý dvoumotorový turbovrtulový DHC-6 na vysokohorském letišti Lukla v Nepálu. Kdyby někdo nevěděl, že je to simulátor FSX, z pouhé fotografie by možná jen málokdo poznal, že to není reálný, opravdový stroj a opravdové letiště, ale simulátor. Někdo řekne, vymyšlená krajina. Není to tak, pokud v simulátoru máme nahrány addony, čili takové určité upřesnění konkretní krajiny. Názorně to dosvědčuje další obrázek. Je zajímavé všimnout si například temnější prolákliny, údolíčka na pravé straně obrázku - v simulátoru i ve skutečnosti.

Právě tak, v FSX simulátoru mám nahrány addony ČR - a to mi dovoluje letět nad naší republikou v modu VFR, tzv. "za vidu", podle skutečné krajiny, pokud ji znám. Nebo podle letecké mapy 1:500 000.

A takto tedy vypadá přistání na Lukle v Nepálu ve skutečnosti. Skutečné letiště, skutečný stroj, skutečný pohled z kokpitu při approach na svažitou VPD.

Pokud vývoj v simulátorech půjde takto dál, za pár let bude při přistávání na Lukle z reproduktoru PC stoupat dým a z monitoru  vůně z hořících bambusů, jak si na svahu vedle letiště domorodci (jakoby) opékají brambory - nebo co to tam roste.

 

 

 

Několik odkazů na tento simulátor FSX:

Letecký simulátor FSX - let ve dvojici v jednom letadle

Simulátor FSX na Wikipedii

Věrná krajina ČR pro FS2004 a FSX - addony, fototextury

Vyzkoušejte leteckou hru na platformě Google Earth

Nádherné PrintScreeny z leteckého simulátoru  FSX

Stovky nových letadel do simulátoru FSX

Letadla a scenerie ke stažení do simulátoru FSX

FlightSim Periskop, letadla, krajiny, panely, utility pro FSX